الثلاثاء، 10 سبتمبر 2013

ادّينى فى السخافة. ادّينى .. ده العبط وراثى وجينى !!

مؤخرًا ..صرت ومنال نتحدث على الإختراع الرائع : Gmail ..دومًا -وكعادة الكثيرين- كنت أتعامل مع جوجل على أنه محرك بحث آخر فحسب .. أما عن الـGmail فكنت أعرف أن علىّ الحصول على واحد ..فقط ليكون بمقدورى إنشاء مدونة إلكترونية ..كما أن بريدى على الياهو قد انتهى أمره منذ زمن غالبًا فصار من الواجب علىّ البحث عن إيميل بديل ..وفى هذا تتجلى فائدة الـجى ميل فى نظرى .. لا أكثر .. 
المهم .. 
فى هذه المناسبة النادرة -حين أقرر فتح الـInbox خاصتى على الجى ميل- .. أجد هذا التعليق على تدوينتى : "كابوسية بلا أى مبالغة " .. أحدهم يكتب من مصدر مجهول -بما إننى أتحدث دومًا فى تدويناتى إلى شخص أصطلح على تسميته بـ(مجهول) -
يقول :  "ها أنا أردّ عليك هاهنا كما طلبت ِ
لن أخبرك ِ بالكثير
فقط شاهدي هذا الأنمي : (Death Note) هذا ما سيوضح لكِ كل شيء..بل أكثر مما تعتقدين حتى !"

أنا الصراحة توجست خيفة ..
ثمة شىء جعلنى أرتعد للحظة .. رغم كل جمل  : "ايه الهيافة دى " و "أعمللك ايه يعنى" و "كارتون عادى جدًا وممكن يخوف آه ..بس ده كارتون إنمى على أى حال" التى أخذت تطنّ فى عقلى ..إلا أننى ارتعدت رغم كل شىء ..
ذكّرنى الأمر بالرسائل التى يتركها أفراد الجماعات لبعضهم البعض .. you know .. لا أعنى بذلك جماعات عبادة الشيطان وسواها من جذور كراولى الشيطانية .. إنما أعنى أى جماعة مهتمة بالماورائيات بشكل يصير معه كل شىء واجب التجريب .. خد عندك بقى تحضير الأرواح .. الخروج من الجسد .. طاقة الكاى .. إلى نهايته ..

من الغريب بمكان أن يتكبد أحدهم عناء الدخول ها هنا ..والقراءة -حتى النهاية- ..لاحظ كذلك أن التدوينة طويلة نسبيًا ..أى أن الأمر يحتاج إلى شخص صبور إلى أقصى درجة .. ثم -خصيصًا من أجلى- يقوم بالـSign out  لكون بمقدوره أن يترك تعليقًا مجهول المصدر من شخص مجهول الهوية (غير مُعرف).. ثم يراعى قواعد الإملاء والتنوين والتشكيل و ......
لا أدرى .. لربما هو عابث آخر .. مثل ذلك الـ(طارق مسلم) والذى -لسبب ما- يجد أنه الشخص الأكثر انشغالًا فى العالم ..الذى يتلقى كل دقيقتين مكالمة هاتفية تنبأه فيها سكرتيرته الخاصة أن أسعار الأسهم قد هبطت إلى حد كبير أو ارتفعت ..فيصرخ هو فيها بلهجة لا تخلو من توتر أن تبيع هذا فورًا أو تشترى ذاك .. المهم ..يرى أنه الشخص الأكثر انشغالًا فى العالم لدرجة أنه خصص لى وقتًا من وقته الثمين وترك لى تعليقًا ثمينًا جدًا جدًا : "إيه الفراغ ده ؟!"
معذرةً يا سيد طارق ..فأنا -كما تعلم- مراهقة غريرة لا دراية لها بأهمية الوقت وأفضل الطرق لاستثماره .. المراهقون ..What you gonna do .. 
هيييييح .. اللعنة يعنى !! 

هناك 5 تعليقات:

  1. بالمناسبة أنا هنا ... يعني أحم .. يا ريت تاخدي بالك
    هههههه
    بعدين أنت عارفة إيه بقصد بكلمة " فراغ " ؟؟ أنا بقصد ذلك حرفيا ً يا آنسة ! ... يعني التدوينة كانت ظاهرة عندي أنها فارغة : لا عنوان و لا محتوى .. فقلت الفراغ ده بيعبّر عن إيه بالضبط ؟
    كنت عاوز اعمل نفسي فاهم كل حاجة و أقول : الفراغ ده يعبّر عن الفراغ الجوفي الناتج عن استكانة الأفكار لنفسها بما يُشبع استقبال الكريات البيضاء لفيروس يشبهها ..

    مش زي ما فهمت يا آنسة رانيا
    بعدين حضرتك ما شفتيها ال30 تعليق اللي تاركهم في المدونة ( و الذين يؤكدون أنني مظلوم) , و مسكت ِ بده !!! الله !!

    ردحذف
    الردود
    1. أنا باضحك حاليًا وباحاول أخلى الضحك بصوت واطى عشان الناس اللى نايمة عندى D:
      كنت باحاول أتظرف بس مش أكتر ..وبعدين ما أخدتش بالى خالص إن التعليق على التدوينة اللى مافيهاش كلام دى .. العتب على النظر أنا آسفة فعلًا D:
      يا ريت ده ما يفسدش أى حاجة .. الهزار حلو برضه مافيش كلام :))
      معلشى بقى على سوء الفهم يعنى ..اعتذاراتى الحارة :))
      وشكرًا على كل حاجة بقى ^_^

      حذف
    2. أخص عليك ِ ! معقولة هزارك يفسد أي حاجة ؟؟
      ده أنا اللي ضحكت بجد ,

      و لا شكر ع واجب , بجد ده واجبي ... أنا جدا ً سعيد بإني بقرألك ..

      و ألذّ حاجة أنك مش رادّة على ولا تعليق ,,, إلا بتاع الفراغ هو اللي عجبك و قررت تردّي عليه و بحزم!! .. غاوية مشاكل نقول إيه بس !

      حذف
    3. أصل كومنتك لفت انتباهى الصراحة ..عشان ماكنتش واخدة بالى إنه ردًا على التدوينة الفارغة دى .. ومين عارف ..يمكن يومًا ما أكتب تدوينة كاملة عن سوء الفهم اللى حصل ده D:
      أهو خلّانى أكسب صداقة جديدة برضه :))
      بجد لول .. شكرًا يعنى ^_^

      حذف
    4. تقدري لو تحبي , بما أننا في أسبوع الاقتباسات و الإلهامات ... تستغلي الموضوع و تستلهمي من نفسك لنفسك ^_^ , مجرد اقتراح ..
      عشان خايف أموت قبل ما اقرأ التدوينة دي :-)

      حذف