الأربعاء، 18 سبتمبر 2013

على جنب بعيدًا عن (الصوت يعرف أفضل) 2#

على جنب : اتعلمت (على جنب) دى واترسخت فى دماغى  عن طريق القرينة منال .. باحب طريقتها فى استعمال (على جنب) ..
ولما بيبقى فيه أكتر من حاجة تستحق لقب (على جنب) ..بتكتب: (على جنب ثانى) .و (على جنب ثالث) ،و (على جنب رابع) أحيانًا  :))
 اللعنة . The Hunger Games قد استولت على ما تبقى من حيز فى عقلى ..

غدًا أعرج على مكتبة (ألف) لشراء الكتاب الثانى من الملحمة .. قرأت منه ما يزيد عن الـ100 صفحة بالفعل .. الصبر قيمة أنستنى إياها هذه الرواية ..أعنى أن الروايات عامةً -حين تتوزع على عدة كتب - ..أجد منّى بعض الصبر إزاء الحصول عليها .. لا أصاب بأى نوع من الهوس بها ..إنما أتحين الفرص لشرائها ..دون أن تستولى على تفكيرى على هذا النحو المرعب .. هذا فقط (كريبى) .. كريبى بغباء يعنى !!

لا تلمنى على صغر حجم التدوينة .. أعنى .. من يكترث لذلك أصلًا إلاىّ .. التدوينات تتراوح فى القصر والطول تبعًا للحالة .
اخرس يا مجهول إذن ولا تنعتنى بالتكاسل .. وإن كنت متكاسلة فبإمكانك الذهاب إلى حيث ألقت .. الجحيم يسع الكثيرين عامةً ..يمكنك الذهاب هناك حاملًا رأيك ..فلا أكترث له بأى حال !!


هناك 3 تعليقات:

  1. يؤسفني ألّا تهتمي لرأي المجهولين ... أو المعروفين حتى :D
    لكنني كنت أحدّث نفسي منذ قليل , و كيف عساها تهتم و هي تدور في فلك نفسها ..؟!
    لكن دعيني أخبرك ِ أن قلبي الصغير لين يتحمل الكثير .. , أيضا ً لا يهمك ؟ .. إذا ً فهذا شأنك .., أما عن نفسي .. فأتوقع أن أطبّق ما أخبرتك ِ عنه ألا و هو أن أزور مدونتك كل فترة ^-^

    ردحذف
  2. قلتلك مليووووووون مرة -أو مرتين بس تقريبًا- أنا بادخل ع المدونة عشان أكتب ..حالما ألاقى صفحة المدونة أدامى كده ..بادوس كليك على : "رسالة جديدة" .. حتى الفيس بوك وتويتر وسواهم .. بادخل أحُط التدوينةع الفيس لتسجيلها فى أرشيف الحوليات .. ثُم باروح أنام .أو أكتب حاجات خاصة مش بانشرها ع المدونة ..
    وعامةً اللى باعمله ده مش "دوران فى فلك نفسها" على حد قولك .. إنما أنا ماشية بالمثل بتاع : "اللى بيته من قزاز ...إلخ"
    يعنى اللى باعمله ده محاولة لإكتشاف أنا مين أصلًا .. عشان أعرف أكتشف الناس التانية ..والأهم إنى أكتشف مين الناس اللى باحبهم والناس اللى بيعنوا لى أكتر من مجرد ماسيجات أو بوستات أو حتى مقابلات .. ازاى يبقى عندى القدرة على مَنح أى حاجة أو ازاى هايبقى عندى القدرة لـسبر أغوار الناس اللى باحبها عشان أعرف اللى هم عايزينه وكرامتهم مش سامحالهم بالتصريح بيه ..إذا أنا مش عارفة نفسى أصلًا ..
    بَس !!

    ردحذف
    الردود
    1. و هو اللي عاوز يعرف نفسو , يقفل ع نفسو الباب و يقعد يقول : أنا كده ؟ ممممم لأ ... معناها كده ... برضه لأ ...

      و لا الأصح يكلم الناس و يتخانق معاهم و يفهم منهم و يسألهم و يجاوبهم ... و يحبهم شوية كمان ؟؟؟

      أنا لو كلامك ده قالو عيّل صغير .. كنت قلت معلش هعديهالو , لكن أنت رانيا ! .. مش هعديلك حاجة , ماشي ؟


      غصبا ً عنك هتكوني أحسن بنت في الدنيا !
      في النهاية , و كما يقول أبو جهل : شِت !


      حذف